2012-01-25

Teknikutmaningen del 3


Katten Fritte fick agera modell åt mig när jag testade att få till det korta skärpedjupet. Bilden jag slutligen valde efter en hel del mixtrande har fokus på tassarna i förgrunden. Det är ett medvetet val att ha fokus just där.

Inställningarna var följande:¨

Nikon D5000

Slutare 1/10

Bländare f 4.2

iso 500

Brännvidd 85 mm

Fotograferingen skedde inomhus helt enkelt för att jag skulle kunna i lugn och ro grejamed kameran när katten sov. Det finns hur mycket som helst att lära sig, det är bara att göra det konstaterandet återigen.

// Bonnfrua

6 kommentarer:

Arto sa...

Hej
Det ser behagligt ut.
En bra bild med bra belysning och att du lyckades att få så skarpt med tanke på den långsamma slutartiden.
Testa gärna olika inställningar med M, A, S, P lägena på kameran.
Fortsätt att öva så ska du se att blir lättare för var gång.

Mvh Arto

Charlotta sa...

Han är ju riktigt fotogenique. ;)
Söt!

annette sa...

Skön känsla i bilden, och visst ser jag att Du skärpt till extra på tassarna, svårt att få extra skärpa att synas då motivet är likfärgat kan jag tycka ibland, så det gjorde Du snyggt!
Men som Du skriver, det är bara träna vidare och nästa gång får Du till skärpan ännu bättre!
Ha en bra dag!

annette

AnnaKK sa...

Bra idé att lägga fokus på tassarna och låta huvudet vara i behaglig, lätt och mjuk oskärpa. Tycker om den varma färgtonen, som får både motivet och fotot att utstråla MY-Y-Y-YS! Det enda jag egentligen skulle vilja är att det fanns aningen mera luft i nedankanten, så att hela tassen till höger hade kommit med. Den tajta beskärningen tycker jag i övrigt stärker den ombonade känslan. :-)

Svar: Det var järnvägsräls som jag hade fotat. Testade på samma ställe idag igen, och försökte göra bättre med hjälp av de tips som jag har fått. Funkade nog! Ska lägga upp det nya fotot så småningom.

Trevlig kväll! :-)

Elisabeth Källblad sa...

Läcker vinkel och söt katt!
Bra val att sätta fokus på tassarna, jag kommer att tänka på hur viktiga de är. Hur många mil som de går och hur många gånger som de hoppat från höga höjder och "alltid" landar på tassarna, vilka gångjärn de måste ha som kan mjuklanda!

Jag får däremot lite av samma tanke som Anna. Mer luft under, men samtidigt skulle jag vilja ha den betydligt mer beskuren ovan och på högra sidan. Det ska vara tassar och trampdynor! Liksom...
Om du drar en linje upp vid ditt (c) så klyvs kattens vänstra öra. Dra sedan en vågrätt linje så att det hö örat blir "klyvet" lika mycket. Och mer av stolen under... lite gyllene snittet! :-)

Fint jobbat!

Bonnfrua sa...

Tack för era kommentarer och råd!
Får försöka ta en ny "tassbild" vid tillfälle då denna bild är obeskuren och så att säga helt i sitt "original".
Om jag lyckas kommer det upp ännu en bild här. Såsmåningom...