2012-01-11

Teknik Utmaningen 2012 teknik 1



Här har jag använt mig av en gammal handblåst butelj som jag helt enkelt ställde i norrfönstret, där det även är gammalt "buckligt insynskyddat" glas då det faktiskt är ett toafönster!


Jag ställde in kameran på f11 och lät sedan den sköta resten av inställningarna


Efterbehandlingen är gjord i två lager, dels för att få fram det gröna tydligare i buteljen och dels för att öka kontrasterna och visa hur ljuset fasas ut i fönsterkarmen där även kontrasterna är förstärkta.


Nytt test av samma motiv:


Mulet utomhus, avskärmat ljus i fönstret och så har jag fått lära mig något helt nytt: exponeringsmätning! Kamerans användarhandbok är förträfflig när man väl vet vad man letar efter...


Kamera Nikon D5000; A-läge f 4; exponeringsläge -2.7; iso 200


Lite grann har jag fuskat i redigeringsprogrammet, för när rummet blev mörkt blev flaskan färglös och tvärt om. Fönsterhaken snett bakom butleljen var en av anledningarna till att bilden var så hårt beskuren förra gången. Och så har jag försökt att räta upp bilden så det inte blev lika sned som den ovanför.


// Bonnfrua

7 kommentarer:

Rantamor sa...

Trodde först att det hörde till 365utmaningen...
men snyggt blev det...
ser ut som att flaskan står i ett gammalt fönster någonstans i Grekland...

Theka sa...

Tjusigt^^

AnnaKK sa...

Lik min gurkburk - fast ändå inte!? :-)

När jag klickar på fotot i hopp om att få fram en större bild, så hamnar jag på Elisabeths sida - så jag får försöka bedöma ditt bidrag utifrån hur det ser ut här i bloggen.

Ljuset från norr verkar ha en svalare ton, och inte heller ge skuggor på samma vis som när solljus faller direkt in genom ett fönster från något av de andra väderstrecken. Det blir på nåt vis lite avskalat och naket, och det tycker jag gör sej fint till flaskan. I den miljön framstår färgen som varm och behaglig, och både glasmaterialet och flaskans form som mjukt och skönt!? :-)

Skuggorna bildar som grafiska linjer, vilket är tilltalande i kompositionen.

Rent experimentellt kan jag inte låta bli att fundera på hur ditt foto hade blivit om du hade haft ett grönfärgat fönsterglas istället, och en ofärgad flaska. 8-)

Det här med att ge och ta emot kritik är antagligen svårare än att fixa själva fotona till utmaningarna!? ;-) Men det är BRA att träna sej på det också, så klart!

Trevlig kväll! :-)

Della sa...

Det här med att prata om andras bilder är jag inte van vid och tycker det är jättesvårt.Fast det är nog nyttigt att sätta ord på saker och ting.:-
Jag gillar att formen på flaskan är så framträdande och rundad i förhållande till de raka linjerna i fönstret. Bra kontrast i linjerna och i mellan belyst och icke-belyst i fönstret. Ljuset är lugnt och behagligt i flaskan. Snyggt. Man skulle kunna prova att räta upp bilden lite. Vet inte om det skulle göra något för bilden.

Elisabeth Källblad sa...

Först av allt måste jag säga ett det är spännande att du använde fönsterljuset som MOTLJUS.
Jag hade inte tänkt så alls, med gillar din kreativitet.
Så till kritiken.
1) Väldigt snyggt och spännande övergång från där ljuset träffar flaskan med reflexer till den skuggade "innersidan".
2) Din redigering stärker intrycket av en fullt användbar (bara tillfälligtvis tom) flaska i ett fönster. Mycket snyggt gjort!
3) Det jag skulle vilja ha annorlunda i bilden är att jag tycker den är för tajt beskuren. Jag hade velat se mörkret i rummet och gärna en helt utfrätt bit av fönstret. Mest mörker till vänster så att ögat får vandra mot flaskan, igenom den och ut i ljuset.

Snyggt jobbat!

Elisabeth Källblad sa...

Bra att du lär dig saker! ;.)
Jag har skickat ett mejl till dig i en vidare diskussion om din bild.

Arto sa...

Hej.
Sen kommentar från mig.
Andra bilden ger en mer sammanhängade känsla för mig, men samtidigt en nyfikenhet på reflexerna på flaskan, som inte fanns på den tidigare bilden. En beskärning ifrån denna bild till samma position som första?
Mvh Arto