2011-05-25

167. Tält

315/365

Nu undrar du väl om jag fått solsting eller om hjärnan tagit skada av de sista dagarnas blåst.

Nääärrrå, låt mig förklara:

Dessa plantor är (som bonden säger) uppdragna i ett växthusliknande tält.

Mycket smidigt för Maken att bara hämta hem plantorna istället för att hålla på och mickla med sånt här själv. Sedan får han bokstavligen krypa i det tunnlandsstora trädgårdslandet och sätta plantorna en och en. Inga maskiner här inte...


På den övre högra bilden är det frilandsgurka, den till vänster skymtar man bönor och längst ner ser man kruspersilja och purjolök. Även en hel drös med bladpersilja finns det, så framåt sensommaren hoppas Maken på att Bonnfrua ska sitta och göra persiljeknippen i tusental.


Jorrå, hon har nämligen bästa snitsen på´t, men dit är det långt än...

// Bonnfrua

6 kommentarer:

Rantamor sa...

Fiffigt...till temat.
Och va mycket gott det ska bli i din köksträdgård...

Birgitta sa...

Då vet du vad som väntar framåt hösten.
Kram Birgitta

Elisabeth Källblad sa...

Jag har frösått persiljan... men så såg jag att grannen köpt färdig kruka och satt ut i låda...
Hummm...
Just persiljan älskar jag att ha tillgänglig under sommaren utanför dörren i kruka. Ska nog skaffa lite andra örter också. Gjorde det förra året och det var underbart!
Härligt med frilandsgurka, bönor och purjolök!

Men du, tiden går snabbt och snart gäller det att frysa in rariterterna... ;-)

AnnaKK sa...

Jag har ordnat med min persilja till sommaren jag också. :-)

Köpte en sån där krukodlad i affären till nåt kalas vi skulle ha för ett tag sen, och när jag skördat klart på den planterade jag rotklumpen i en gammal zinkbalja ute i trädgården - och den växte glatt vidare där, tillsammans med en rabarber och lite gräslök. :-)

Jag har förresten mitt jordgubbsland i en annan balja... Så storodlare är jag INTE, kan man säga. Maken däremot har i dagarna sått ut en viltåker på sin fars domäner. Den var nog inte så stor den heller - eller så hade de bara köpt alldeles för mycket utsäde!? Han körde visst om massor av gånger, för att bli av med fröna. Hm...? <:-)

Christina sa...

Det var klutrigt...men fina bilder :-)

Anonym sa...

Nu fick jag en idé, tack för det! Temat "tält" kan jag fixa kom jag på nu.
Det är gott med egna och friska kryddor. Har vi också, fast i mindre skala.
Ha det gott!